فعالیت ۲۷۹ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان کرمانشاه/ تدوین سند توسعه اشتغال با رویکرد برنامه زیست بومی ملی اشتغال کشور فعالیت ۲۷۹ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان کرمانشاه/ تدوین سند توسعه اشتغال با رویکرد برنامه زیست بومی ملی اشتغال کشور

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه کرمانشاه گفت: سند توسعه اشتغال استان با رویکرد بر برنامه زیست بومی ملی اشتغال کشور با پیش بینی بیش از 53 هزار فرصت شغلی تدوین شد.

به گزارش رسانا پرس، مختار احمدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه کرمانشاه که به مناسبت گرامیداشت هفته کارگر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در شان و مقام کارگر، گفت: مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) همواره از کارگران به عنوان سربازان اقتصاد مقاومتی تعبیر می نماید و در جای دیگر معظم له در نقش و اهمیت کارگران در عرصه اقتصاد و تولید اشاره دارد که اگر دست های کارگر و مغزهای کارگر، انسان های کارآفرین، نیروی انسانی ماهر در یک جامعه گرامی داشته شود، آن جامعه پیشرفت خواهد کرد.

وی در ادامه در اهمیت روز گرامیداشت کارگر و مقام کارگر به سخنان امام صادق (ع ) اشاره نمود که می فرمایند: کسی که برای معاش و مایحتاج زندگی خانواده اش تلاش کند مانند رزمنده ای است که در راه خدا می جنگد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه به بیان عملکرد و دستاوردهای وزارت مردم در کشور و استان پرداخت و با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، از ادغام سه وزارت خانه کار، تعاون و رفاه تشکیل شده است و وظایف خطیری در ارتباط مستقیم مردم به آن محول شده است، اظهار نمود: بیش از ۶۰ میلیون از جمعیت کشور اعم از کارگران، کارفرمایان، تعاونگران، صندوق های بیمه ای، بازنشستگان، مددجویان بهزیستی و بسیاری از اقشار مردم، مخاطب این وزارت خانه می باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیشتر حوزه ها با مردم سر و کار دارد، بر همین اساس جناب دکتر عبدالملکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارت مردم تعبیر می نماید.

مختار احمدی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ تعاونی در استان فعالیت دارند، گفت: بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان عضو تعاونی ها از قبیل تعاونی های تولیدی، توزیعی، مرزنشین و مصرف، مسکن هستند و در استان بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد نموده اند.

 

وی در ادامه با اشاره به اقدامات خوب وزارت مردم در دولت سیزدهم در طول ۷ ماه گذشته، عنوان کرد: وزارت مردم ۲۱۴ اقدام عملی در راستای چهار کلان پروژه: کار مردم( اشتغال) اموال مردم (مدیریت شرکت های وابسته) آتیه مردم( بازنشستگی تامین اجتماعی) رفاه مردم (رفع فقر مطلق) انجام داده است.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه اصلی ترین رسالت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کاردانست و اظهار نمود: در همین راستا در اجرای قانون کار و مقررات تبعی آن سالانه بیش از ۱۰ هزار بازرسی موردی، دوره ای و بررسی حادثه ناشی از کار توسط بازرسان کار انجام می شود.

 

وی در ادامه این سخنرانی گفت: بر اساس فصل پنجم قانون کار، رسیدگی به دعاوی کارگران و کارفرمایان از طریق مراجع حل اختلاف اعم از هیات های تشخیص و حل اختلاف به عنوان یک کار شبه قضایی انجام می شود و سالانه بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده شکایتی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

 

مختار احمدی افزود: در جهت حمایت از کارگران بیمه شده ای که به صورت غیر ارادی بیکار می شوند به نسبت سابقه بیمه، تحت پوشش صندوق بیمه بیکاری قرار می گیرند که از ۶ تا ۵۰ ماه از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: در استان کرمانشاه بیش از ۲۰ هزار بنگاه اقتصادی با حدود ۲۵۸ هزار بیمه شده اصلی که با احتساب بیمه شده های تبعی قریب به ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت دو میلیون نفری استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشند.

 

مختار احمدی با اشاره به اینکه بر اساس فصل ششم قانون کار تشکیل تشکل های کارگری و کارفرمایی به عنوان یکی از رسالت های و وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار نمود: در همین راستا ۲۷۹ تشکل کارگری و کارفرمایی اعم از شوراهای اسلامی کار به عنوان نمایندگان کارگر در بنگاه های اقتصادی و انجمن های کارگری و کارفرمایی، کانون بازنشستگان و کانون کارآفرینان مشغول فعالیت هستند

 

وی برگزاری انتخابات انجمن صنفی شرکت های دانش بنیان هم در ۲۸ فروردین سال جاری را اولین اقدام عملی در راستای تحقق شعار سال« تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد.

 

مختار احمدی یکی از اتفاقات خوبی که در راستای معیشت کارگران در دولت سیزدهم و در دولت مردم به عنوان دبیرخانه شورای عالی کار رقم خورد، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ دانست و اظهار نمود: شورای عالی کار به عنوان یک تشکل سه جانبه گرا با عضویت نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت بر اساس تکالیف قانونی در اسفندماه سال گذشته حداقل دستمزد کارگران را تعیین نمودند.

 

وی از تعامل و همراهی و همکاری کارفرمایان و کارآفرینان استان و به ویژه تشکل های کارفرمایی استان که علیرغم مشکلات و شکاف های موجود نهایت همراهی و همکاری را در اجرای مصوبات شورای عالی کار داشتند تقدیر نمود و گفت: خوشبختانه تعاملات بین تشکل های کارفرمایی و کارگری و دولت با رعایت اصل سه جانبه گرایی که همواره مورد تاکید و به ویژه وزارت مردم است در استان کرمانشاه بسیار بالاست که جای تشکر و قدردانی دارد.

 

وی با بیان اینکه استاندارکرمانشاه به عنوان عالی تریم مقام اجرایی استان بحث معیشت مردم، تولید و اشتغال جزء اولویت های اول و اصلی کار خود قرار داده، گفت:ایشان در بازدید از بنگاه های اقتصادی، جلسات همواره به تمام مدیران دستگاه های اجرایی،بانک ها عامل و فرمانداران، موضوع اشتغال و معیشت مردم را مورد تأکید قرار داده است.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تصریح کرد: هیچ موضوعی و هیچ کاری بالاتر از اشتغال مردم برای استاندار و تیم اقتصادی ایشان در استان وجود ندارد و ایشان همواره بر استفاده از نیروی کار بومی و همچنین استفاده از کالای تولید شده کارخانجات استان تاکید دارند.

 

مختار احمدی در پایان سخنرانی با اشاره به اینکه با تکلیف استاندار مبنی بر تدوین سند توسعه اشتغال استان به این اداره کل به عنوان دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری، با تاکید بر اشتغال پایدار اشتغال و با رویکرد برنامه زیست بوم ملی اشتغال ملی کشور با همکاری دستگاه های اجرایی، فرمانداران با استفاده از رهنمودهای ایشان با پیش بینی بیش از ۵۳ هزار فرصت شغلی تدوین شده است که بزودی ابلاغ خواهد شد.

 

در پایان این سخنرانی نمازگزاران سئوالات خود را در خصوص مسائل و مشکلات خود را با مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و معاونین ایشان طرح و در این خصوص پاسخ های لازم و دستورات مقتضی در تسریع امور صادر شد.