نتایج سرشماری پستانداران شاخص در کرمانشاه از افزایش این گونه ها حکایت دارد   

رسانا پرس_رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: بر مبنای نتایج طرح سرشماری پستانداران شاخص در استان کرمانشاه شمار این گونه ها افزایش یافته است.

فردین الفتی اظهار داشت: هرساله طرح های سرشماری پرندگان مهاجر و نیز پستانداران شاخص در استان کرمانشاه اجرا می شود‌ که سرشماری پرندگان مهاجر از نیمه دی ماه آغاز می شود و به مدت دو ماه ادامه می یابد.

وی افزود: همچنین از اواخر آذر ماه شاهد آغاز سرشماری پستانداران شاخص در مناطق آزاد و تحت مدیریت استان کرمانشاه اعم از مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بوده ایم که تا حدود ۱۰ روز آینده به طول خواهد انجامید.

الفتی تصریح کرد: هرساله نتایج سرشماری های مذکور به سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام می شود که معمولا از نظر شمار گونه های پستانداران شاخص شاهد روندی افزایشی هستیم البته در برخی از مناطق هم به دلیل حضور شکارچیان در منطقه و نا مساعد بودن شرایط آب و هوایی تعداد گونه های مورد انتظار برای سرشماری مشاهده نمی شود که نشانگر افت قطعی شمار این گونه ها نیست.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: اکنون نیز بر اساس نتایج طرح سرشماری پستانداران شاخص که در بسیاری از مناطق استان کرمانشاه اجرا شده شمار این گونه ها افزایش یافته است.

به گفته الفتی سرشماری پستانداران شاخص به وسیله دوربین و توسط ۲۷۰ نفر از محیط بانان انجام می شود که در این میان از ظرفیت نیروهای حفاظت محیط زیست شهرستانها نیز استفاده شده است.

وی افزود: در اجرای طرح های سرشماری پرندگان و پستانداران با چالش هایی چون کمبود نیرو، کمبود تجهیزات موردنیاز در شرایط آب و هوایی نامناسب، وجود شکارچی در برخی از مناطق همچنین شرایط آب و هوایی نامطلوب مواجه هستیم.

الفتی خاطرنشان کرد: شمار پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه کاهش یافته که کاهش بارش ها و خشکی تالاب‌ها از جمله تالاب هشیلان و سراب نیلوفر عمده ترین علتهای این موضوع است، هرچند که این پرندگان در دریاچه های واقع در پشت سدهای استان کرمانشاه مستقر می شوند.

وی افزود: به دنبال وقوع خشکسالی و حتی در طول اجرای طرح های سرشماری، گونه های حیات وحش برای یافتن غذا در مناطق روستایی دیده می شوند اخیرا نیز در گیلانغرب شاهد حضور خرسی بودیم که سبب مجروحیت فردی شد برهمین مبنا انتظار می رود مردم از نزدیک شدن به این حیوانات و آسیب رساندن به آنها بپرهیزند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین ممکن است پرندگان مهاجر در اطراف رودخانه ها مستقر شوند که با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مردم از دست زدن و شکار این پرندگان پرهیز کنند.