همه این “درد” را تجربه می‌کنیم! 

بجز بچه ها و معدود افرادی که سالهای عمرشان را با تغذیه سالم و ورزش گذرانده و سبک سالم زندگی را درپیش گرفته‌اند، تقریبا همه افراد این درد را تجربه کرده اند. دردی که شاید خیلی وقت ها گذرا و کوتاه باشد و شاید در حدی ظاهر شود که افراد را برای تمام عمر زمین گیر کند!

به گزارش رسانا پرس،”کمردرد” یکی از دردهای شایع در تمام جوامع است، طوری که به نقل از بسیاری منابع شایعترین علت مراجعه بیماران به پزشک پس از سرماخوردگی است و شایع ترین دردی است که افراد پس از “سردرد” تجربه می کنند. شیوع بالای این درد درحالی است که ۹۰ درصد علت آن به همین نشست و برخاست های ساده ما مربوط می شود.

امروز روز جهانی این دردِ آشنا است و برای همین با دکتر محمدباقر شمسی دکترای تخصصی فیزیوتراپی به گفت و گو نشسته ایم تا با علت و راه های پیشگیری و درمان آن آشنا شویم.

شمسی با بیان اینکه ساختار ستون فقرات مهندسی بالا و خاصی دارد، گفت: این ساختار شگفت، طوری طراحی شده که انسان قابلیت انجام حرکات مختلف از جمله ایستادن، دراز کشیدن، نشستن و … را داشته باشد و برای همین برای سلامت نگه داشتن این ساختار بدن باید تمام این حالات را تجربه کرده و برای طولانی مدت در یک وضعیت نماند.

وی افزود: در بسیاری افراد عدم رعایت نکات مربوط به سلامت ستون فقرات موجب می شود که افراد دردی را در ناحیه کمر احساس کنند، دردی که بسیار شایع است و تقریبا تمام افراد بزرگسال حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه می کنند.

وی تصریح کرد: علت‌های مختلفی برای کمردرد وجود دارد، اما سه علت شایع آن زیاد خم شدن، عدم شیوه صحیح نشستن و طولانی نشستن است.

وی افزود: زمانی که افراد خم می شوند یک اهرم فشاری برای ستون فقرات ایجاد می شود و هرچقدر این خم شدن طولانی مدت باشد فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می شود، همچنین اگر این خم شدن برای برداشتن یک بار سنگین باشد قطعا این فشار بیشتر خواهد شد.

شمسی گفت: عدم صحیح شیوه نشستن هم علت شایع دیگر کمردرد است و اگر افراد به شیوه ناصحیح نشسته و به اصطلاح قوز بزنند، به مرور موجب بروز کمردرد در آنها می شود.

این دکترای فیزیوتراپی نشستن های طولانی مدت را هم عامل سوم شیوع کمردرد دانست و افزود: متاسفانه امروز به دلیل تغییرات سبک زندگی افراد ساعت های طولانی پشست میز کار یا مطالعه می نشینند و همین امر موجب افزایش کمردرد در میان افراد شده است.

بعد از “نیم ساعت” نشستن، راه بروید

شمسی با تاکید بر لزوم پیشگیری از کمردرد گفت: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و این یک شعار نیست، بلکه حقیقتی است که همه ما باید آن را در زندگی بکارگیریم و در همین راستا بهتر است که افراد از همین امروز تمام علت هایی که موجب کمردرد می شود را در زندگی خود شناسایی کرده و آن را رفع کنند.

وی افزود: برای این کار توصیه می شود افراد حتما پس از نیم ساعت تا حداکثر یک ساعت نشستن حتما بلند شده و راه بروند، با این کار عضلات به حرکت درآمده و خون در اطراف ستون فقرات به گردش درآمده و مایع میان بافتی در بین دیسک های ستون فقرات نفوذ کرده و موجب سلامت آنها می شود.

شمسی گفت: در طول نشستن هم افراد باید شیوه صحیح نشستن را رعایت کنند، به این صورت که قوس کمر باید پر شده و فرد نباید هنگام نشستن حالت خمیده داشته و یا به اصطلاح “لم” دهد.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: هنگام نشستن پشت میز باید ارتفاع صندلی و میز با قد افراد متناسب باشد و توصیه می شود جهت جلوگیری از خم شدن دانش آموزان، حتما هنگام مطالعه از نشستن روی زمین خودداری کرده و پشت میز و صندلی بنشینند.

شمسی گفت: مورد بعدی و مهم در زمینه پیشگیری از کمردرد اجتناب از خم شدن بویژه در زمان های طولانی است.

وی افزود: افراد باید برای برداشتن هرچیز از روی زمین بنشینند و آن وسیله را به خود نزدیک کرده و همراه آن وسیله و به کمک زانوها از روی زمین بلند شوند.

شمسی تاکید کرد: افراد همچنین باید از برداشتن وسایل سنگین که تحمل آن برای ستون فقرات سخت است، بطور جد اجتناب کنند.

۹۰ درصد کمردردها به راحتی قابل درمان است

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی در ادامه با بیان اینکه ۹۰ درصد کمردردها از نوع مکانیکی هستند، گفت: این کمردردها که به دلیل همین سه علت مذکور ایجاد می شود به راحتی و از طریق اصلاح وضعیت نشستن و درمان های فیزیوتراپی قابل رفع هستند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف دارو در درمان این نوع کمردردها چندان موثر نیست و با اصلاح حرکات افراد هنگام نشستن و خم شدن و… و نیز انجام درمان های فیزیوتراپی این دردها به راحتی رفع می شوند.

وی افزود: در خصوص سایر کمردردها که علل دیگری برای آنها از جمله پارگی یا دررفتگی دیسک و … وجود دارد، باید حتما به پزشک مراجعه شده و درمان های تخصصی تری استفاده شود.