یافته های علمی؛اگر ۱۱ساعت در روز می‌نشینید خطر مرگ شما را تهدید میکند!

گفتگو با پیام خانلری کارشناس ارگونومی درباره خطرات کم‌تحرکی: خطر مرگ زودرس برای افرادی که روزانه یازده ساعت می نشینند، بسیار محتمل است.

با توجه به رشد سریع تکنولوژی، کم تحرکی هم در محل کار و هم در زندگی شخصی افراد در حال افزایش است.

عموما نشستن های ثابت بیش از ۳۰ دقیقه را رفتار کم تحرک می دانند، اما در مجموع نشستن، تکیه دادن، دراز کشیدن و هر حالتی که کمتر از یک و نیم کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر ساعت انرژی مصرف کند جزو رفتارهای کم تحرک طبقه بندی می شود.

کم تحرکی علاوه بر چاقی و ایجاد برخی اختلالات اسکلتی عضلانی، ریسک ابتلا به بیماریهای قلب و عروقی، دیابت و برخی سرطان ها را نیز افزایش می دهد.

این افراد حتی اگر به طور منظم ورزش کنند، اما برای مدت طولانی در طول روز بنشینند، بازهم در معرض خطر خواهند بود.

کم تحرکی می تواند احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش داده و عملکرد مغز را نیز کاهش دهد.

افراد بعد از حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه حتما از صندلی خود بلند شده و چند قدم راه رفته و یا تغییر وضعیت بدنی داده و به انجام چند حرکت کششی بپردازند.

همچنین توصیه می شود افرادی که بیشتر طول روز را رانندگی می کنند(رانندگان تاکسی و خودروهای سنگین) حتما در حالت ایستاده و پیاده روی به استراحت بپردازند.

در مجموع توصیه می شود افراد ۵۰ درصد زمان کاری خود را به صورت نشسته و ۳۰ درصد را بصورت ایستاده فعالیت داشته باشند و ۲۰ درصد مابقی هم را هم به قدم زدن و پیاده روی اختصاص دهند و فعالیت های کاری مانند تماس های تلفنی را در چنین وضعیتی انجام دهند.