رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه مطرح کرد؛

آزمایش محصولات وارداتی را در خود مرز انجام خواهیم داد

رساناپرس_ رئیس دانشگاه رازی از صدور مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ برای دانشگاه رازی در مرز خسروی خبر داد.

به گزارش رساناپرس محمدنبی احمدی امروز (۲۸ مرداد ماه) در نشستی خبری، به تشریح عملکرد سه ساله خود در این دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: در طول این چند سال، دانشگاه رازی حتی در یکی از شاخص‌ها سقوط نکرده یا تنزل نداشته است و روندی رو به رشد را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی یکی از این شاخص‌ها را ارتقای جایگاه این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام (ISC) در چند سال متولی دانست و گفت: در سال ۱۴۰۰ جایگاه دانشگاه رازی در این نظام رتبه‌بندی بین دانشگاه‌های جامع کشور ۲۳ بود که در سال بعد ۱۱ پله صعود کرد و در سال ۱۴۰۲ نیز با سه پله صعود در جایگاه نهم کشوری قرار گرفت.

وی به ارتقای جایگاه این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی لایدن و موسسه نیچرایندکس انگلیس اشاره و بیان کرد: طبق آخرین رتبه‌بندی نظام لایدن دانشگاه رازی رتبه ۱۲ و طبق گزارش اخیر موسسه نیچر ایندکس رتبه هفتم را بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرده‌ است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه یکی دیگر از دستاوردهای مهم این دانشگاه در این مدت را راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه ارزیابی کرد و گفت: راه‌اندازی پارک علم و فناوری یکی از آرزوهای دیرینه دانشگاه بود که اواخر سال ۱۴۰۱ مجوز آن را گرفتیم و در اردیبهشت سال بعد راه‌اندازی شد تا در کنار پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی جزو سه استان کشور باشیم که دو پارک علم و فناوری دارد.

آزمایش محصولات وارداتی را در خود مرز انجام خواهیم داد

وی از صدور مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ برای دانشگاه رازی در مرز خسروی خبر داد و اظهار کرد: یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته همواره شاهد آن بوده‌ایم، صف طویل ماشین‌های حامل مواد نفتی و مواد غذایی در آن سوی مرزهای استان بخصوص مرز خسروی است که برای اینکه بتوانند وارد کشور شوند، باید مورد آزمایش‌های مختلفی قرار گیرند و تایید شوند؛ اما متاسفانه با توجه به اینکه آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ را در استان نداشتیم، نمونه‌هایی که از بارهای این ماشین‌ها گرفته می‌شد به آزمایشگاه‌های استان‌های دیگر ارسال می‌شد و تا زمانی که تایید می‌شدند یک تا دو روز طول می‌کشید و در این مدت ماشین‌ها همچنان در مرز پشت صف می‌ماندند.

احمدی ادامه داد: از مدت‌ها پیش، پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی را در دانشگاه انجام دادیم تا بتوانیم مجوز راه‌اندازی آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ را برای استان بگیریم و حتی تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه را نیز خریدیم و در قصرشیرین مستقر کردیم تا اینکه سرانجام توانستیم مجوز آن را بگیریم.

وی بیان کرد: اقدامات و فرآیندهای لازم مربوط به راه‌اندازی آزمایشگاه در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم آزمایش‌های مورد نیاز برای محصولات وارداتی در مرز را در خود مرز انجام دهیم و دیگر شاهد صف‌های طولانی ماشین‌ها و کامیون‌ها لب مرز نباشیم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه یکی دیگر از اقدامات مهم در این دانشگاه در سال‌های اخیر را راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی دانست و گفت: با وجود اینکه از سال‌های گذشته این دانشگاه میزبان دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف بوده است، اما مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی نداشتیم که با پیگیری‌های انجام‌شده مجوز آن را گرفتیم و این مرکز راه‌اندازی شد تا علاوه بر دانشجویان خارجی خود دانشگاه رازی، به دانشجویان خارجی دیگر دانشگاه‌های استان نیز آموزش زبان فارسی دهد.

وی اظهار کرد: از طرفی دفتر امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی را در این دانشگاه راه‌اندازی کردیم تا دیگر دانشجویان خارجی مجبور نباشند برای انجام امور کنسولی خود به تهران یا مرکز شهر رفت و آمد داشته باشند و دچار مشکل شوند.

احمدی با بیان اینکه اکنون حدود ۶۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه رازی مشغول به تحصیل هستند، گفت: این دانشجویان از شش کشور جهان هستند که البته عمده آنها از کشور عراق آمده‌اند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌هایی که در چند سال اخیر بین دانشگاه رازی و دانشگاه‌های عراقی بسته شده است، ادامه داد: با انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها، همکاری ما با دانشگاه‌های عراقی از حد تبادل دانشجو فراتر رفته است و اکنون در بسیاری از حوزه‌های علمی، پژوهشی و ورزشی و … همکاری‌هایی را با هم داریم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه یکی دیگر از موفقیت‌های این دانشگاه در سال‌های اخیر را اجرای پروژه راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی ارزیابی کرد و افزود: پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی از طریق وزارت علوم (با طراحی و پیاده‌سازی توسط دانشگاه رازی) و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف یکپارچه‌سازی الکترونیکی ارائه خدمات دانشگاهی در کل کشور راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۴۵ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به این درگاه متصل شده‌اند و بیش از ۴۹۰ سامانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از طریق این درگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده که از این طریق در دسترس است. پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به‌عنوان یکی از چهار طرح برگزیده علوم الکترونیکی دانشگاهی در دنیا انتخاب شده است.

احمدی با اشاره به صدور مجوز راه‌اندازی دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در دانشگاه رازی، گفت: این دانشکده در حوزه رشته‌های علوم پیشرفته مانند نانو، دانشجو می‌پذیرد. تاکنون فقط حدود ۱۷ تا ۱۸ دانشگاه در کشور توانسته‌اند مجوز راه‌اندازی چنین دانشکده‌هایی را بگیرند.

او ادامه داد: در چند سال اخیر، این دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی نیز جایگاه بسیار خوبی بین دانشگاه‌های کشور داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، خواستار توجه بیشتر مدیریت ارشد استان به این دانشگاه شد و گفت: در چند سال اخیر، بالاترین اعتبار و بودجه را در طول تاریخ ۵۲ ساله دانشگاه گرفته‌ایم، به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تخصیص ۱۱۵ درصدی اعتبارات، در سال ۱۴۰۱ تخصیص ۱۱۱ درصدی و در سال ۱۴۰۲ تخصیص ۱۰۵ درصدی را داشته‌ایم