آسیب‌های کرمانشاه طی جنگ تحمیلی، قابلیت پیگیری حقوق دارد

رساناپرس_ معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: آسیب‌های کرمانشاه در جنگ تحمیلی، قابلیت پیگیری حقوق دارد.

به گزارش رساناپرس نیکزاد عباسی، امروز (۱۹ تیر) در نشست خبری تبیین حقوق بشر آمریکایی، با اشاره به نقش آمریکا در بسیاری از جنگ های چند قرن اخیر، اظهار کرد: جنگ هشت ساله تحمیلی یکی از این جنگ‌هاست که آمریکا در تحریک و تشویق صدام برای حمله به ایران و تجهیز او به انواع سلاح ها نقش مهمی داشتند.

وی افزود: آمریکا که با پیروزی انقلاب اسلامی دستش از منابع کشورمان کوتاه شده بود، در جنگ هشت ساله تحمیلی عراق علیه ایران نقشی پررنگ را ایفا کرد تا این انقلاب را ساقط کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به حضور مستقیم مردم کرمانشاه در هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: مردم این استان هم در زمان جنگ آسیب های فراوانی دیدند و برخی مال خود و برخی عزیزان خود را از دست دادند و هم پس از جنگ با پیامدهای آن دست و پنجه نرم کردند.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی آسیب های روحی و روانی بسیاری را به مردم این خطه وارد کرد، افزود: به نظر می رسد که  هنوز هم پیامدهای این جنگ زمینه و بسترساز ایجاد و وقوع برخی از آسیب های اجتماعی در کرمانشاه باشد.

عباسی با بیان اینکه از منظر حقوقی تشکیل پرونده ای توسط کرمانشاهیان علیه آمریکا در مجامع داخلی و بین المللی قابل مطالبه و پیگیری است، عنوان کرد: در این راستا باید ادله‌ای برای اثبات این موضوع که جنگ چه تاثیراتی در زندگی مردم کرمانشاه در آن زمان تا دهه‌های کنونی داشته، جمع آوری کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه در ادامه حقوق بشر را اساسی ترین و ابتدایی‌ترین حقوق برای هر انسان برشمرد و گفت: حقوق بشر شامل کرامت انسانی، حق حیات، حق تعیین سرنوشت، حق زیستن، حق امنیت و آرامش، حق آزادی و مصون بودن از تعرض و تجاوز و… است.

وی به تفاوت های حقوق بشر از دید اسلام و غربی ها پرداخت و افزود: در دین اسلام، حقوق بشر موضوعی ذاتی است که برای همه انسانها فارغ از رنگ پوست، نژاد، قومیت و ملیت وجود دارد، اما از نظر غربی ها حقوق بشر مسئله‌ای ایجادی و محصول فکر جمعی است، به همین خاطر هر وقت منافع و مصالح خود را در خطر ببینند، آن را تغییر می دهند، مانند اخراج افراد بومی یک منطقه از سرزمینی که متعلق به آنها است.

وی خاطرنشان نشان کرد: در حقوق بشر  آمریکایی برخی از کشورها جنگ افروزی را حق خود می دانند، دست به تولید سلاح های کشتار جمعی می زنند، به راحتی به کشورهایی همچون افغانستان، یمن، سوریه و نمونه بارز آن فلسطین حمله می کنند، بدون اینکه آنها را صاحب حقی بدانند.

هدایت حیدری مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه نیز در این نشست اظهار کرد: کسانی که با بلندگوی رسا دم از حقوق بشر می زنند، خود بزرگترین تجاوز را به حقوق ملت ها و افراد دارند.

وی تصریح کرد: تنها راه ایستادگی در مقابل این تجاوزها، مجهز شدن به علم و آگاهی است، بگونه ای که حقوق خود را بشناسیم و از آن دفاع کنیم.

حیدری گفت: آمریکا بزرگترین متجاوز به حقوق بشر است، اما از طرفی خود را معیار حقوق بشر می داند که ما باید با بالا بردن دانش خود در مقابل این تجاوز آشکار و این تفکر بایستیم و بانگ بلندی در دفاع از عدالتخواهی باشیم.