انتقاد مردم قصر شیرین از بستن ورودی این شهر در راستای ایجاد تمهیدات امنیتی – انتظامی زائران

رساناپرس_ فرمانده انتظامی قصرشیرین با اشاره به انتقاد مردم قصر شیرین، علت بستن ورودی این شهر را در راستای ایجاد تمهیدات امنیتی - انتظامی زائران خواند.

به گزارش رساناپرس قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است. مرز رسمی خسروی در این شهرستان جزو ۶ گذرگاه تردد زائران اربعین است و سال گذشته بیش از یک میلیون زائر از این مرز عازم عراق شدند.

امسال هم به روال سال‌های گذشته تردد زائران اربعین از مرز خسروی در حال انجام است و پیش بینی مسوولان عزیمت ۲ میلیون نفر زائر از این مرز است.

در جلسات ستاد اربعین استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین به منظور تسهیل در رفت و آمد زائران و جلوگیری از ایجاد ترافیک، محدودیت هایی برای ورود خودروهای زوار به داخل شهر قصرشیرین ایجاد شده که مورد انتقاد و گلایه شهروندان و برخی اصناف این شهر قرار گرفته و از مسوولان خواسته اند این محدودیت ها را بردارند.

این موضوع را از طریق فرماندهی انتظامی و فرماندار قصرشیرین پیگیری کرده و مسوولان اعلام کرده اند که این محدودیت ها در راستای اجرای تمهیدات انتظامی و ترافیکی بوده است.

فرمانده انتظامی قصرشیرین روز دوشنبه با اشاره به اینکه بستن ورودی قصرشیرین در راستای ایجاد تمهیدات امنیتی – انتظامی و هدایت خودروهای زائران برای استفاده از توقفگاه‌های امن بوده است، گفت: سال گذشته در مقطعی که ورودی شهر قصرشیرین باز بود در سه راهی نصرآباد بسیاری از زائران نسبت به رهاسازی خودروهای خود اقدام کردند و همچنین مسافربرهای شخصی نیز در محل این سه راهی تجمع کردند و زوار را جابجا می کردند.

سرهنگ ایمان مرادی افزود: امسال برای جلوگیری از هرگونه بی نظمی و به منظور سامان دهی ترافیک و حفظ امنیت زائران و حفاظت از اموال و خودروهای آنان و ممانعت از جولان مسافربرهای شخصی و اخذ هزینه های مازاد از زائران ورودی قصرشیرین بسته شده تا زائران به سمت توقفگاه‌ها هدایت شده و از آنجا با ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس هایی که توسط کمیته حمل و نقل ستاد اربعین پیش بینی و فراهم است با هزینه بسیار پایینی به مرز منتقل شوند ضمن اینکه اموالشان محفافظت شود.

وی اظهار کرد: در صورتی که متولیان ستاد اربعین نسبت به مسدود کردن سه راهی نصرآباد و ایجاد بستر و زیرساخت لازم برای جلوگیری از تجمع مسافربرهای شخصی و یا شرایط لازم برای جلوگیری از پارک خودروهای زائران در محل و هدایت آن ها به سمت توقفگاه‌ها اقدام کنند ورودی شهر توسط همکاران پلیس راه و انتظامی رفع انسداد می شود ولی تا آن زمان همین محدودیت وجود دارد.

فرماندار قصرشیرین: در حال بررسی موضوع هستیم

فرماندار قصرشیرین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اعمال محدودیت های ترافیکی و جلوگیری از ورود خودروهای شخصی زائران از جاده اصلی قصرشیرین به داخل شهر و هدایت آن به محور کمربندی از سوی انتظامی شهرستان و استان کرمانشاه برای هدایت خودروها به سمت توقفگاه‌های کمربندی شهر و به منظور جلوگیری از ترافیک و نظم صورت گرفته و فرمانداری هیچ دخالتی در این امر نداشته است.

«محمد نجفی» با بیان اینکه از طریق شخص استاندار کرمانشاه پیگیر بازگشایی ورودی شهر قصرشیرین هستیم، افزود: در نظر داریم که در جهت استفاده زائران از توقفگاه ها و در راستای تامین امنیت خودروهای آنان سه راهی نصرآباد نقطه انتهای شهر قصرشیرین به سمت مرز خسروی مسدود شود و زائران پس از ورود به شهر از آنجا به سمت توقفگاه های محور کمربندی هدایت شوند.

فرماندار قصرشیرین گفت: طبق تصمیمی که توسط ستاد اربعین استان کرمانشاه اتخاذ شده قرار است که ظرفیت توقفگاه ها از قصرشیرین به صورت پلکانی پرشود و در صورت تکمیل ظرفیت، خودروها به سمت مرز خسروی و توقفگاه های مرز هدایت شود.

نجفی هزینه های استفاده از توقفگاه ها را برای زائران ۳۰۰ هزار ریال اعلام کرد و افزود: به منظور انتقال زائران از پارکینگ ها نیز اتوبوس هایی در این مکان ها مستقر شده اند.

او گفت: در صورت توقف خودروهای زائران در سطح خیابان های شهر قصرشیرین این خودروها با جرثقیل به توقفگاه ها منتقل می شود و با این اقدام ممکن است خودروهای زوار آسیب ببیند که برای پیشگیری از هرگونه ضرر مالی زوار نسبت به استفاده از توقفگاه های تعیین شده که متولی آن شهرداری است استفاده کنند.

نجفی خطاب به شهروندانی که قصد ایجاد توقفگاه شخصی دارند خواست تا از شهرداری مجوز بگیرند چون در صورت نداشتن مجوز هرگونه سرقت، آتش سوزی و یا حادثه ای که رخ دهد خود شخص مسئول بوده و هیچ ارگانی در این زمینه مسئول جبران ضرر کرد افراد نخواهد بود.

فرماندار قصرشیرین همچنین در پاسخ به نارضایتی واحدهای صنفی قصرشیرین در ایجاد بازارچه موقت اربعین برای عرضه کالاهای مورد نیاز زوار گفت: راه اندازی بازارچه موقت دستور ستاد مرکزی اربعین کشور است که تمام استان های مرزی باید نسبت به این مهم اقدام کنند و ما در قصرشیرین قرار است ۴۰۰ غرفه برای این مهم شامل ۲۰۰ غرفه در شهر قصرشیرین و ۲۰۰ غرفه در مرز خسروی دایر کنیم.

نجفی متولی این امر را اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت و شهرداری برای جانمایی بیان کرد و توضیح داد: تاکنون ۷۰ نفر برای استفاده از این غرفه ها مراجعه کرده اند و در صورت مراجعه صاحبان واحدهای صنفی برای استفاده از این غرفه ها جهت فروش محصولاتشان هیچ مانعی وجود ندارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی – منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند