برای اولین بار در کشور / سکته‌های مغزی در کرمانشاه «از راه دور»درمان می‌شود

مسئول اجرای برنامه‌های درمان سکته‌های حاد مغزی و قلبی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این طرح برای اولین بار در کشور، در ۲۰ مرکز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در شهر ستان‌های مختلف استان اجرایی شده است.

 

سکته‌های مغزی در کرمانشاه محمد آذریارافزود:

در این روش نیازی به حضور پزشک متخصص نورولوژی نیست و کافی است در این مراکز یک پزشک عمومی آموزش دیده و یک دستگاه سی تی اسکن داشته باشیم.

وی افزود: زمانی که بیمار سکته مغزی به این مراکز مراجعه می‌کند بلافاصله از او سی تی اسکن گرفته می‌شود و تصویر سی تی اسکن از طریق اس ام اس تکس برای متخصص نورولوژی در مرکز استان ارسال می‌شود.

به گفته آذر یار در صورت تشخیص و تایید پزشک مبنی بر وجود لخته خون، کار تزریق دارو توسط پزشک عمومی آموزش دیده در آن مرکز انجام می‌شود.

مسئول اجرای برنامه‌های درمان سکته‌های حاد مغزی و قلبی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود :داروی “آلتیپلاز” از قبل در اختیار این مراکز قرار داده شده و در ادامه پس از تزریق دارو، بیمار به مرکز مراقبت‌های سکته حاد مغزی واقع در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) منتقل شده و تا ۷۲ ساعت تحت مراقبت خواهد بود.

اجرای این شیوه به نجات جان بسیاری بیماران سکته مغزی و رهایی آن‌ها از عوارض سکته منجر می‌شود، تاکنون پنج تزریق موفق داشته ایم و پنج بیمار سکته حاد مغزی از راه دور و به همین شیوه در سطح استان درمان شده اند.

علائم سکته مغزی شامل اختلال ناگهانی در تعادل، اختلال در تکلم، اختلال در بینایی بصورت تاری دید، عدم قرنیه بودن صورت و عدم تعادل بازو‌ها می‌شود و افراد باید بلافاصله پس از مشاهده این علائم با اورژانس تماس گرفته و به مراکز درمانی مربوطه مراجعه کنند.

نکته مهم در درمان این بیماران این است که پزشک مختصص نورولوژی باید نوع سکته مغزی بیماران را شناسایی کرده و بر اساس آن در خصوص تزریق دارو تصمیم گیری کند و با توجه به اینکه در چهار درصد بیماران سکته مغزی احتمال خونریزی پس از تزریق وجود دارد، باید این کار با احتیاط بیشتری صورت گیرد