تولید ۱۲ درصد محصولات کرمانشاه در سرپل‌ ذهاب

رساناپرس ـ مدیرجهاد کشاورزی سرپل ذهاب با بیان اینکه شهرستان سرپل ذهاب با داشتن تنها ۵درصد از اراضی کشاورزی، اضافه کرد: این شهرستان ۱۲ درصد محصولات استان کرمانشاه را تولید می‌کند

به گزارش رساناپرس ایرج بهرامی، مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب استان کرمانشاه، اظهار کرد: شهرستان سرپل ذهاب از شهرهای مرزی در بخش غربی استان کرمانشاه‌ با ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی است. در واقع استان کرمانشاه به دلیل ظرفیت‌ها و استعدادهای بالا در کشاورزی‌، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور در حوزه‌های مختلف نظیر کشاورزی، دامپروری و شیلات و سایر زیربخش‌هاست.

تولید ۱۲ درصد محصولات کرمانشاه در سرپل‌ ذهاب

وی با بیان اینکه شهرستان سرپل ذهاب با داشتن تنها ۵درصد از اراضی کشاورزی، اضافه کرد: این شهرستان ۱۲ درصد محصولات استان کرمانشاه را تولید می‌کند. در حقیقت بخش مهمی از اشتغال و اقتصادی شهرستان سرپل ذهاب در حوزه کشاورزی است.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب با اشاره به جایگاه ویژه شهرستان سرپل ذهاب در زمینه کشاورزی، بیان کرد: این شهرستان دارای ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی بوده که ۲۹ هزار هکتار آن‌ها به‌صورت آبی است. همچنین ۹۰ درصد زمین‌های آبی، مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار هستند. سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار از برنامه‌های دولت و جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری و نیز استفاده درست از آب است.

ظرفیت‌های محصولات نوبرانه سبب افزایش درآمد کشاورزان می‌شود

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان سرپل ذهاب، اضافه کرد: ظرفیت‌هایی مانند اقلیم گرمسیری، اراضی حاصلخیز، دشت‌های وسیع، منابع آبی مناسب و نیز سابقه طولانی در تولید محصولات کشاورزی نشان‌دهنده جایگاه ویژه و تأثیرگذار این شهرستان در تولید محصولات استان کرمانشاه است.
بهرامی با اشاره به جایگاه ویژه شهرستان سرپل ذهاب در محصولات نوبرانه مانند گوجه‌سبز و انگوریاقوتی، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی درست می‌توان از ظرفیت‌های محصول نوبرانه مانند گوجه‌سبز و انگوریاقوتی این شهرستان، در جهت معرفی شهرستان سرپل ذهاب و ایجاد اشتغال در آن استفاده‌ کرد. همچنین با به‌کارگیری علوم و تکنیک‌های روز دنیا گام‌های خوبی در جهت افزایش درآمد کشاورزان فراهم‌ کرد.

پروژه سامانه گرمسیری بزرگ‌ترین پروژه آبی کشور

وی با بیان اینکه پروژه سامانه گرمسیری بزرگ‌ترین پروژه آبی کشور است، اظهار کرد: در این پروژه با ۴۵ کیلومتر تونل، آب را از رودخانه سیروان به منطقه سرپل ذهاب و سپس به استان ایلام وارد می‌شود. پروژه سامانه گرمسیری باتوجه‌به تأکید مقام معظم رهبری، از محل صندوق ارزی در کوتاه‌ترین زمان اجرا شده و ۲۱ هزار هکتار را تحت پوشش قرار داده است.
بهرامی افزود: در حقیقت خواست مردم مبنی برخورداری از سامانه گرمسیری به‌جاست؛ آن‌ها می‌خواهند آب سامانه گرمسیری را در زمین‌های خود ببینند. در زمینه سامانه گرمسیری مشکلاتی و مطالباتی وجود دارد که همراه نمایندگان و سایر مسئولان استان پیگیر رفع آن‌ها هستیم؛ در این زمینه می‌توان از ۲ فاز تکمیل و بهره‌برداری از سامانه گرمسیری و الحاق اراضی جامانده به سامانه یادکرد.
وی با بیان جایگاه خوب شهرستان سرپل ذهاب در کشت گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک، تأکید کرد: شهرستان سرپل ذهاب نزدیک یک درصد گندم کشور را تولید می‌کند. در واقع سرانه تولید گندم در این شهرستان با ۱۴۰۰ کیلوگرم‌، ۹ برابر سرانه کشوری با ۱۷۰ گرم است. در واقع ۲۲ درصد سطح زیر کشت گندم آبی استان کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب است؛ بنابراین این شهرستان در امنیت غذایی و تولید محصول استراتژیک گندم جایگاه ویژه‌ای دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب افزود: ما با فعالیت‌های ترویجی، افزایش عملکرد ضریب نفوذ دانش، سعی داریم که با افزایش تولید محصول گندم در واحد سطح گام‌های مؤثری در جهت امنیت غذایی و اقتدار کشور را برداریم.

کشت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار چغندرقند در شهرستان سرپل ذهاب

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان سرپل ذهاب در کشت چغندرقند پاییزه، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از شکر مصرفی کشور، از خارج کشور وارد می‌شود؛ بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها برای تولید محصولات پایه شکر و مواد اولیه کارخانجات در این زمینه استفاده کرد. بهرامی اضافه کرد: باتوجه‌به اقلیم شهرستان سرپل ذهاب مبنی بر توان ۲ بار کشت در سال می‌توان از کشت پاییزه چغندرقند در جهت افزایش درآمد کشاورزان و نیز جلوگیری از کاهش حاصلخیزی زمین‌ها بر اثر کشت ذرت، بهره برد.وی با بیان کشت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار چغندرقند در شهرستان سرپل ذهاب، بیان کرد: ما در شهرستان سرپل ذهاب ۱۲ درصد چغندر کشور را تولید می‌کنیم؛ بنابراین از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باتوجه‌به ظرفیت‌های شهرستان سرپل ذهاب برای احداث کارخانه قند دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کنم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب با گلایه‌مندی از ساختمان جهاد کشاورزی این شهرستان، اضافه کرد: باتوجه‌به فعالیت‌های گسترده ما، ساختمان جهاد کشاورزی که در زلزله تخریب شده بود، تنها به‌صورت اسکلت با ۱۵ درصد پیشرفت باقی‌مانده است؛ بنابراین نیازمند توجه مسئولین و نیز تأمین اعتبار است.