جزئیات بیشتر در خصوص شرایط اجرای دور دوم انتخابات

رساناپرس_ در صورتی که هیچ یک از کاندیداها نتوانند بیش از ۵۰ درصد از کل آرای مأخوذه را کسب کنند، بر اساس قانون اساسی دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رأی داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی و انتخابات به‌دور دوم کشیده میشوند.

به گزارش رساناپرس چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هشتم تیرماه ۱۴۰۳ با صفوف به‌هم‌پیوسته زن، مرد، پیر و جوان در مشارکت خود در سرنوشت کشور با رقابت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف برگزار شد.همه برای سربلندی ایران عزیز آمده بودند.
پس از پایان رأی‌گیری و باز شدن درب صندوق‌ها، شمارش آرا در حال انجام است.بر اساس اصل ۱۱۷ قانون اساسی و ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور تعیین خواهد شد که اکثریت مطلق آرای مأخوذه از شرکت‌کنندگان در انتخابات را به دست آورد؛ یعنی هر نامزدی که بتواند نصف بعلاوه یک رأی از کل آرای مأخوذه را کسب کند، به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تعیین می‌شود.
اما، اکثریت مطلق آرا یعنی چه؟اکثریت مطلق آرا یعنی بیش از پنجاه‌درصد کل آرای مأخوذه، ملاک و مبنا در مجموع آرای مأخوذه، کل آرای اخذ شده در روز انتخابات اعم از آرای صحیح و باطله است و صرفاً آرای صحیح مدنظر نیست.
آن‌گونه که شعبانی رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه می‌گوید: درصورتی‌که هیچ یک از کاندیداها نتوانند بیش از ۵۰ درصد از کل آرای مأخوذه را کسب کنند، بر اساس قانون اساسی دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رأی داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی و انتخابات به‌دور دوم کشیده شده و مرحله دوم انتخابات هم یک هفته بعد از مرحله اول، یعنی روز جمعه ۱۵ تیرماه جاری برگزار می‌شود.