جزئیات سامانه امداد زائر اربعین

رساناپرس_ مسئول اجرائی موکب امداد زائر استان کرمانشاه در خصوص جزییات سامانه امداد زایر اربعین توضیح داد.

به گزارش رساناپرس امروز ۲۱ مردادماه ۱۴۰۳ نشست خبری معرفی سامانه امداد زائر با عنوان «پلی میان زائران و شهروندان کرمانشاهی» با حضور امیر فرهنگیان مسئول اجرائی موکب امداد زائر استان کرمانشاه و جمعی از خبرنگاران در محل استقرار این سامانه برگزار شد.
در این نشست امیر فرهنگیان مسئول اجرائی موکب امداد زائر استان کرمانشاه، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید استان کرمانشاه از زمان‌های قدیم محل عبور زائران به عتبات و عالیات بوده و معروف به دروازه کربلا است؛ در همین راستا در سال ۱۳۹۷ با دغدغه یک سری از فعالان اربعینی مبنی بر راهنمایی گسترده برای تسهیل در کار زائران اربعین، موکب امداد زائر در زیر مجموعه مجمع خدمتگزاران مردمی اربعین ایجاد شد؛ در واقع بیش از ۲۰ استان برای مشرف‌شدن به عتبات عالیات از مسیرهای مواصلاتی استان کرمانشاه استفاده می‌کنند.
وی افزود: امداد زائر دارای کارگروه‌های مختلفی در چهار بخش اصلی از جمله کارگروه سامانه امداد زائر، استقبال و بدرقه حضوری و میدانی، آشپزخانه و رسانه است که کارگروه اصلی آن سامانه امداد زائر با سرشماره ۰۸۳۳۱۳۸ است. این سامانه با گروه‌های مردمی مختلف در ارتباط است؛ در واقع هنگامی که زائران وارد استان کرمانشاه می‌شوند، پیامکی رایگان دریافت می‌کنند که علاوه بر خوشامدگویی، به آن‌ها گفته می‌شود، در صورت نیاز به راهنمائی با این سامانه تماس بگیرند.
مسئول اجرائی موکب امداد زائر در ادامه بیان کرد: هنگام تماس زائران با این سامانه که به‌صورت رایگان صورت می‌گیرد، اپراتور راهنمائی‌های لازم را به او ارائه می‌دهند. همچنین ما یک کارگروه استقبال حضوری و میدانی داریم که با استقرار در ورودی شهر کرمانشاه، از غروب آفتاب تا اذان صبح راهنمائی‌های لازم جهت اسکان، تغذیه، تعمیر وسائل نقلیه، جاهای گردشگری استان کرمانشاه و دیگر سؤالات را به زوار عزیز ارائه می‌دهند.
فرهنگیان اضافه کرد: کارگروه رسانه و تبلیغات ما در مرز خسروی با ایجاد ایستگاه خادمین، راهنمائی‌های لازم را به زوار ارائه می‌دهند. در حقیقت موکب امداد زائر بزرگ‌ترین موکب از نظر مساحت و بازه زمانی پاسخگویی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کشور است. سامانه امداد زائر از ورودی شهرستان کنگاور تا شهر منذریه عراق را پوشش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع ما قبلاً با جمع‌آوری اطلاعات موکب‌ها به کمک مردم و سازمان توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات با مسئولان آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در ارتباط بوده و این اطلاعات را به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار زائران قرار دهیم. این سامانه اکنون با چهار اپراتور فعال بوده و تا ۲ هفته بعد از اربعین هم در دسترس زوار عزیز خواهد بود.
فرهنگیان با بیان راه‌اندازی سایت به صورت امداد زائر، بیان کرد: ما باهدف رونق و تشویق مردم به شرکت در مراسم باشکوه اربعین، دعوت مردم برای مشرف‌شدن به عتبات‌عالیات از مرز خسروی و نیز احیا و معرفی کردن استان کرمانشاه به‌عنوان دوازده راه کربلا، سامانه امداد زائر را برای اولین با در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.مسئول اجرائی موکب امداد زائر اضافه کرد: ما باهدف مشارکت شهروندان کرمانشاهی جهت خدمت به زوار اربعین در سایت امداد زائر به نشانی www.emdad-zaer.ir از خادمان در زمینه‌های مختلف مانند تعمیرات، تغذیه و خدمات دیگر به زوار ثبت‌نام به عمل می‌آوریم. در حقیقت موکب امداد زائر، نقش واسطه‌گری بین زوار، موکب‌ها و شهروندان کرمانشاهی را ایفا می‌کند.
وی با اشاره به هوشمندسازی مدیریت سامانه امداد زائر از طریق نرم‌افزار، تأکید کرد: در این سامانه به‌صورت هوشمندانه به‌محض تماس زائر با سامانه، اپراتور به کمک نرم‌افزار، لوکیشن نزدیک‌ترین موکب را به‌صورت آنلاین برای آن زائر با یک پیامک ارسال می‌کند. این سامانه تمام استان کرمانشاه را پوشش می‌دهد.
فرهنگیان ادامه داد: ما پویش‌هایی نظیر پویش «بیت الحسین(ع)» به‌منظور میزبانی و در اختیار قراردادن منزل شخصی به زوار اربعین، پویش «یک‌لقمه عشق» جهت تهیه لقمه‌ها و توزیع بین زائران، پویش «یک آشپزخانه یک موکب» برای پخت غذا در منزل برای موکب‌هایی که توان پخت غذا ندارند، پویش «زیارت نیابتی» و پویش‌های دیگر باهدف دعوت از مردم کرمانشاه برای مشارکت در مراسم باشکوه اربعین حسینی طراحی و اجرا کرده‌ایم.
فرهنگیان با بیان اینکه ایده سامانه امداد زائر برای اولین در کشور ارائه شده، تصریح کرد: سامانه امداد زائر برای اولین‌بار در کشور، در استان کرمانشاه راه‌اندازی شده است. خوشبختانه ایده سامانه امداد زائر در سطح کشور موردتوجه قرار گرفته و از ما برای راه‌اندازی آن در شهرهای دیگر از جمله ایلام کمک خواسته شده است. همچنین این سامانه در صورت همکاری سازمان‌های مربوطه توانایی ارائه خدمات به‌صورت دائمی در طول کل سال را دارد.
فرهنگیان با اشاره به عملکرد سامانه امداد زائر در سال گذشته، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما ۱۰ هزار تماس منجر به راهنمایی در سال گذشته در سامانه امداد زائر داشته‌ایم. همچنین ما در موکب امداد زائر، آسیب‌شناسی نسبت به نواقص خدمت‌رسانی در این ایام را انجام داده و پیگیر رفع آن‌ها از ادارات مربوطه می‌شویم.
همچنین ما با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه سعی در معرفی جاذبه‌های استان کرمانشاه داشته و زائران را تشویق به عبور از داخل شهر به‌جای کمربندی می‌کنیم.
در پایان لازم به ذکر است که مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده و تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰ کیلومتر، نجف ۳۸۰ کیلومتر، کربلا ۳۰۰ کیلومتر، کاظمین ۲۰۳ کیلومتر و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد این گذرگاه به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد یکی از بهترین گذرگاه‌های ارتباطی تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است