در آیینی که به ثبت ملی رسید؛۶۰۷راس دام در بانه وره قربانی شد

مردم شهر کوچک بانه وره در شهرستان پاوه به رسم سال‌های گذشته و طی مراسمی که به ثبت ملی رسیده ۶۰۷ راس دام را قربانی کردند.

 

وفا فتح اللهی از اهالی این شهر گفت برای مراسم عید قربان امسال شاهد یک رکورد شکنی در تعداد دام های قربانی بودیم و ۶۰۷ راس دام طی مراسمی قربانی شد و ۱۱۰ راس دام زنده را نیز به روستاهای اطراف فرستادیم تا در آنجا قربانی و بین نیازمندان توزیع شود.

وی گفت: باتوجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو و لزوم رعایت مسائل بهداشتی، هماهنگی هایی با شبکه دامپزشکی و بهداشت شهرستان انجام شد و چهار گروه دامپزشکی همزمان روی ذبح دام ها نظارت داشتند.

۱۰ تن گوشت حاصل از ۶۰۷ دام قربانی بین ۱۲۵۰ خانوار در شهر بانه وره توزیع شد که به طور متوسط به هر خانوار حدود ۷.۵ کیلوگرم گوشت نذری رسید.

عزیز مصطفایی کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در ادامه قدمت مراسم قربانی بانه وره را ۷۰ سال دانست و افزود: در این مراسم تمام خیرین و مردم شهر که قربانی دارند، دام هایشان را به یک محل می آورند و با یک هماهنگی خاص و با نظم گروهی کار قربانی دام ها را انجام می دهند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ باتوجه به ویژگی های خاصی که در این مراسم بود و تقسیم کار خوبی که بین مردم شهر وجود داشت، تصمیم به ثبت ملی این مراسم گرفتیم، چراکه ذبح حدود ۶۰۰ دام در یک روز هماهنگی بزرگی می خواهد.

مصطفایی گفت: مردم شهر پس از ذبح دام های قربانی، آنها را بسته بندی و بین مردم شهر توزیع می کنند که به هر قسمت که به یک خانواده می رسد “کو” می گویند