ریزگردها زمینه‌ساز سکته‌های قلبی است

نکاتی مهم درباره تاثیر ریزگردها بر سلامت افراد و راههای کاهش این خطرات در گفتگو با دکتر اسدالله امیری‌پور متخصص قلب و عروق بشنوید

 

 

 

ریزگردهای موجود در هوای آلوده انواع مختلفی دارند، بعضی از این ریزگردها که بیشترین اثر را بر روی سیستم قلبی عروقی بدن دارند، آنهایی هستند که قطری کمتر از ۱۰ میکرون دارند.

ریزگردهای موجود در هوای آلوده به واسطه ترشح مواد التهابی در ریه باعث اختلال انعقادی، افزایش ترومبوز و آسیب جدار داخلی عروق کرونر و انقباض شریانی شده و از سوی دیگر با افزایش و تغییرات در ضربان قلب، زمینه را برای ایجاد سکته های قلبی و آریتمی های قلبی متعاقب آن فراهم می کند.

در کوتاه‌مدت ریزگردها می‌توانند باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، عفونی، انواع سرطانها و آلرژی شوند.

در زمان آلودگی هوا به افراد توصیه می‌شود از فعالیت در فضای باز خودداری کنند و اگر ناگزیر به حضور در هوای آزاد هستند، ضمن استفاده از ماسک مناسب، زمان فعالیت را به حداقل کاهش دهند.

ماسک مناسب جهت مقابله با ریزگردها N95 یا FFP2 می باشد. در صورت دسترسی نداشتن به این ماسک‌ها، ماسک‌های معمولی اگرچه نمی توانند به طور کامل از ورود ریزگردها جلوگیری کنند اما برای کاهش ورود گردوغبار به ریه‌ها موثرند.

به افراد و به ویژه مبتلایان به مشکلات تنفسی و قلبی توصیه می‌شود از ورزش در فضای باز مانند پیاده‌روی در پارک خودداری کنند و در خانه یا محیط‌های بسته بمانند و درها و پنجره‌ها را بسته نگه داشته و شیشه‌های خودرو را بالا بزنند.

افراد در زمان آلودگی هوا حتماً مایعات، میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنند.