زائران اربعین با تاول‌‌های پا چه کنند؟

رسانا پرس_معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: زائران اربعین در صورت بروز تاول‌ها، آن‌ها را دستکاری نکنید و ترجیحا نباید ترکیده شود و در صورت ترکیدن تاول‌ها حتما باید پانسمان و ضدعفونی انجام شود تا دچار زخم نشود.

سارا شاه‌آبادی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ارائه توصیه‌های به زوار اربعین، اظهار کرد: زائرانی که در ایام اربعین حسینی عازم کشور عراق هستند همراه داشتن داروهایی نظیر اکسپکتورانت‌کدئین، ترامادول، هیدرومرفین، پتدین، فلورازپام، متادون، کلوتازپام، مورفین، اگزازپام، دیازپام، بوپرنورفین و انواع مواد مخدر ممنوع و مابقی داروها مانند تقویتیف دیابتی‌ها، فشارخون بالا و ضد دردهای غیر کدئینی مشکلی ندارد.

وی یکی از مشکلات رایج زائران را تاول و درد پا عنوان کرد و گفت: زائران در چنین مواردی شب‌ها پاها را با آب نمک همراه با روغن بادام و یا زیتون از نوک و لابه‌لای انگشتان ماساژ دهند و تا بالای زانو با زیتون ماساژ دهند تابا رفع ورم احتمال تاول پا کم شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: زائران اربعین در صورت بروز تاول‌ها، آن‌ها را دستکاری نکنید و ترجیحا نباید ترکیده شود و در صورت ترکیدن تاول‌ها حتما باید پانسمان و ضدعفونی انجام شود تا دچار زخم نشود. در هنگام استراحت، پاها را بالاتر ازسطح بدن نگهدارند.

وی به زائرانی که قصد پیاده‌روی در مراسم اربعین دارند توصیه کردغ حتما کفش مناسب داشته باشند و به هیچ عنوان پابرهنه و یا با دمپایی پیاده‌روی نکنند چون احتمال عوارض جبران‌ناپذیری روی پا و مچ‌پا وجود دارد.

شاه‌آبادی ادامه داد: زائران از جوراب نخی استفاده کنند و در راستای حفظ سلامتی پاها آن را مرتب شست‌شو دهند.

وی خطاب به والدینی که در پیاده‌روی اربعین کودک به همراه دارند، تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا حتما توجه ویژه‌ای به کودکان داشته باشند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: کم‌آبی برای کودکان خطرناک است متناسب به سن کودک حتما مایعات کافی به کودکان خورانده شود، شیرخوارگان حتی‌المقدور از شیر مادر استفاده کنند و از لباس نخی برای آن‌ها استفاده شود.

وی نظافت دست‌های کودکان را را برای جلوگیری از علائم گوارشی بسیار مهم دانست و گفت: کودکان به اندازه کافی استراحت و خواب داشته باشند، خوراکی تند و شور استفاده نباشد و از تخم‌مرغ آب‌پز، شربت‌های سنتی، میوه‌های گلابیو انجیر در طول سفر استفاده شود.