سربازان فراری از خدمت در هفته قوه قضائیه بخشیده می‌شوند

رساناپرس_ رئیس دادگاه تجدید‌نظر نظامی استان کرمانشاه از بخشودگی سرباز فراری ها در هفته قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش رساناپرس  محمد محمودی رئیس دادگاه تجدید‌نظر نظامی استان کرمانشاه امروز سوم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه که در سرسرای دادگاه نظامی نیروهای مسلح استان کرمانشاه، وظیفه سازمان قضایی را در اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین تشریح و اظهار کرد: این سازمان به‌صورت اختصاصی وظیفه رسیدگی به جرائمی که توسط نظامیان در راستای وظایف نظامی و انتظامی مرتکب می‌شوند، را برعهده دارد.
وی بحث پیشگیری را با نظارت‌ها، بازرسی‌های دادسرای نظامی، حضور در یگان‌های، کلاس‌های آگاه‌سازی، برخورد به‌موقع با جرائم و مجازات متناسب به جرم توضیح داد و افزود: جرم خاص نظامی در قانون مجازات نیروهای مسلح آمده و چنانچه نظامی مرتکب جرم عمدی و غیرعمدی شود در دادگاه و دادسرا نظامی به جرمش رسیدگی می‌شود.
رئیس دادگاه تجدید‌نظر نظامی استان کرمانشاه در بیان جرائم خاص انتظامی و نظامی، تصریح کرد: تمامی جرائم امنیتی مرتبط با خدمت برای نیروهای مسلح، جرائم امنیتی کارکنان نیروهای مسلح تا ۵ سال بعد از بازنشستگی و جرائم مربوط به انجام وظایف خاص حفاظتی و انتظامی کارکنان حفاظتی حتی در دستگاه‌های اجرایی در دادگاه‌های نظامی بررسی می‌شود.

۱۱۵ سرکشی از یگان‌ها و کلانتری‌های کرمانشاه

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های منظم و دوره‌ای پیشگیری از جرم، اضافه کرد: سال گذشته ۱۳۰ دوره آموزشی با ۳۸ هزار و ۳۲۹ نفرساعت با حضور قضات در سطح یگان‌های نیروهای مسلح استان برگزار شد تا با قوانین دلیل ارتکاب به جرم در میان جامعه آشنا شوند.
محمودی تصریح کرد: همچنین در طول سال گذشته ۱۱۵ بازدید از یگان نظامی، انتظامی، کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها، پلیس‌های تخصصی، حفاظت و اطلاعات بازدیدهای صورت گرفته است.
وی میانگین رسیدگی به پرونده‌ها را یک‌ماهه اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد پرونده‌ها دراسرع‌وقت به نتیجه می‌رسد.رئیس دادگاه تجدید‌نظر نظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه آمار جرم در نیروهای مسلح کاهشی است، گفت: در کل از روند کار و رسیدگی به پرونده‌های قضایی راضی هستیم.
وی آمار ملاقات‌های مردمی طی سال گذشته به سازمان قضایی استان را ۴ هزار و ۱۱۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۲ هزار و ۶۹۹ مورد از این تعداد به شعبه ارشاد مراجعه کرده‌اند.

سربازان فراری از خدمت در هفته قوه قضائیه بخشیده می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به حقوق خوب سربازان، اظهار کرد: افزایش حقوق سربازان منجر به کاهش فرار از خدمت و تشکیل پرونده قضایی در این رابطه شده است.
محمودی در خصوص سربازان متأهل، افزود: خدمت مشمولان متأهل باید در محل سکونت همسرش باشد، همچنین به‌ازای تأهل و تعداد فرزند از کسری خدمت سربازی بهره‌مند می‌شوند.
رئیس دادگاه تجدید‌نظر نظامی استان کرمانشاه با اشاره به طرح «بازگشت به سنگر» از معافیت و بخشودگی سربازان فراری از خدمت به مناسبت هفته قوه قضاییه خبر داد و از سربازانی که به هر دلیلی از خدمت سربازی فرار کرده‌اند خواست این هفته خودشان را معرفی کنند تا مشمول معافیت از جرم شوند.
وی در ادامه مجازات سربازان فراری روزهای عادی را اگر خود مراجعه کنند سه ماه و اگر دستگیر شوند ۶ ماه حبس دانست و از سربازان فراری خواست از این تخفیف ویژه و معافیت هفته قوه قضائیه استفاده کنند و مراجعه کنند.

نقش نیروهای مسلح در انتخابات از نگاه قانون

رئیس دادگاه تجدید‌نظر نظامی استان کرمانشاه با اشاره به وظایف که در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای تأمین برعهده دارند، گفت: بر اساس تأکیدات فرمانده کل قوا و همچنین برحسب قانون نیروهای مسلح حق شرکت در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی و همچنین له و یا علیه کاندیدایی را ندارند؛ نیروهای مسلح حافظ امنیت هستند و شرکت پرشور در انتخابات خود حافظ امنیت است.

۹۲ درصد از مراجعین از عملکرد دادسرای نظامی کرمانشاه رضایت داشته‌اند

سید سعید موسوی، رئیس دادسرای نظامی استان کرمانشاه در ادامه این نشست، اظهار کرد: سازمان قضایی شامل دادسرا و دادگاه نظامی است.وی ادامه داد: دادسرا هم از تعدادی دادیار، بازپرس و مجموعه مدیریتی معاونان و دفترکل دادسرا که وظیفه رسیدگی به شکایات مردم را عهده‌دار هستند.رئیس دادسرای نظامی استان کرمانشاه گفت: مردم می‌توانند به‌صورت حضوری شکایت کتبی و یا شفاهی خود را ارائه یا از طریق سامانه سخا ثبت کنند که ضمن پیگیری، دستورات لازم را ارائه می‌دهیم.وی ادامه داد: ضابطین به‌عنوان ضابطین نظامی، بازرسی‌ها، قضایی‌ها و حفاظت اطلاعات‌ها پرونده را تکمیل می‌کنند، نیازمندی‌های هر پرونده مراجعه به پزشکی قانونی و… از طریق ضابطین پرونده انجام پس از تکمیل پرونده به شعب دادسرا ارجاع، تصمیم‌گیری را انجام و یا صدور قرار نهایی با تصمیم‌گیری دادستان قطعیت پیدا می‌کند و جلب دادرسی انجام می‌شود. موسوی گفت: وظایف بر اساس سند تحول و تعالی قوه قضائیه پیش‌بینی و به‌عنوان دستور کار و راهبردهای قضایی و مدیریتی ابلاغ و در دستور کار قرار گرفته است. وی گفت: سال گذشته طی ۹۱۵ جلسه به مدت ۵۰۰ ساعت با یک هزار و شش نفر دیدار مردمی داشته‌ایم که ۹۲ درصد از مراجعین راضی از دادسرا خارج شده‌اند.
رئیس دادسرای نظامی استان کرمانشاه نیز گریزی به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری داشت و افزود: انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی و مذهبی در کشور جمهوری اسلامی ایران است.وی ادامه داد: نیروهای مسلح در طول عمر پربرکت انقلاب همواره ثابت کرده‌اند امین و امانت‌دار ملت ایران بوده و هستند در این مرحله از انتخابات هم در کنار ملت در ایجاد خلق حماسه پرشور حضور دارند.موسوی تصریح کرد: بر اساس قانون، مداخله کارکنان نیروهای مسلح در مناقشات و تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و قانون‌گذار در ماده ۴۰ مجازات‌ کیفری دراین‌رابطه تعیین کرده و سازمان و دادسرای نظامی به‌عنوان اولویت کار و جهاد تبیین با آگاه‌سازی خاصی که در سطح نیروهای مسلح داشتیم این موضوع(عدم مداخله در تبلیغات انتخاباتی) با ابلاغ مکاتبات کتبی و حضور مستمر عنوان شده است.