شائبه انتقال تب دنگی از پشه ای بجز آئدس، بی‌پایه است

رساناپرس_ متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در کرمانشاه گفت: شائبه انتقال تب دنگی از پشه ای بجز آئدس، بی‌پایه است

به گزارش رساناپرس طی یکی دو ماه گذشته اخبار پرتکراری از آغاز شناسایی بیماران مبتلا به تب دنگی حداقل از پنج استان کشور گزارش شده که اولین مورد مستند آن هم از استان هرمزگان بود.تب دنگی بیماری ویروسی حاد است که انسان به ویروس دنگی آلوده و مبتلا می‌شود.اصلی‌ترین راه انتقال بیماری تب دنگی از طریق گزش پشه آئدس از فرد آلوده به فرد سالم است.
سیاوش وزیری متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در کرمانشاه ترس ایجاد شده از هر نوع گزشی پشه را فاقد اعتبار علمی است و گفت: گونه‌های جنس آئدس قادر به انتقال بیماری تب دنگی هستند
.وی ادامه داد: تا به امروز مستندی از گروه‌های حشره‌شناسی در خصوص شناسایی پشه آئدس در استان کرمانشاه گزارش نشده، ولی به‌هرحال باتوجه‌به قدرت انتقال تخم این حشره به‌واسطه مسافرت‌های متعدد در ماه‌های گرم سال، احتمال شناسایی پشه در دیگر استان‌های کشور من‌جمله کرمانشاه هم وجود دارد.
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد ابتلا به صورت خفیف است، تصریح کرد: بیماری تب دنگی در فرم خفیف با تب شدید، درد عضلانی و مفصلی خود را نشان می‌دهد و معمولا طی ۲ تا ۵ روز با استراحت در منزل خوب می‌شود.
وی کودکان، سالمندان و مادران باردار، بیماران داری بیماری زمینه‌ای را در قالب گروهای پرخطر در رابطه با بیماری تب دنگی عنوان کرد و افزود: احتمال آلودگی مجدد این بیماری وجود دارد که در حملات مکرر به واسطه عملکرد سیستم ایمنی بدن، بیماری شدیدتر می‌شود.
وزیری توضیحات خود را در حوزه درمان بیماری تب‌ دنگی این‌گونه ادامه داد: هیچ داروی ضدویروسی به‌صورت اختصاصی برای درمان بیماری تب دنگی وجود ندارد، بنابراین مصرف بعضی مواد غذایی و برخی از داروها در مورد این بیماری دارای پشتوانه علمی نیست و اقداماتی که برای درمان باشد باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.
وی گفت: داروهای هیپوبروفن، دیکلوفناک، سولینداک، ناپروکس و هیدروکسی ممکن است در خارج از نسخ پزشکان در بازار مصرف داشته باشیم که مصرف این داروها در تب دنگی ممنوعیت دارد چون سبب تشدید علل خونریزی به‌ویژه خونریزی گوارشی در زمینه افت پلاکت شود.
این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: برای بیماری تب دنگی علاوه بر تأمین آب، الکترولیت و استراحت تنها داروی استامینوفن به‌عنوان داروی ضد تب توصیه می‌شود
.وی در رابطه با واکسن تب دنگی، گفت: پنج دسته واکسن که ۲۳ نوع آن در سطح کشورهای مختلف تولید شده، مشغول کارآزمایی هستند؛ سه تا از این واکسن‌ها با دریافت مجوز در مرحله کارآزمایی هستند، البته فعلا در ایران هیچ واکسنی در این رابطه در دسترس نیست.
وی در رابطه با حفاظت خود از گزش پشه آئدس توصیه کرد؛ از لباس آستین بلند، شلوار و جوراب، کفش پوشیده و همچنین از کرم‌های دافع حشرات نیز استفاده شود.
وزیری زیستگاه پشه آئدس را در آب‌های راکد عنوان کرد و افزود: پشه آئدس در روز فعال و بیشترین موارد گزش هم در ابتدای صبح و نزدیک غروب است، البته ممکن است در تمام طول شبانه‌روز گزش رخ دهد.وی افزود: پشه آئدس نسبت به محیط گرم تمایل بیشتری دارد، بنابراین در هفته‌ها و ماه‌های گرمسال زاد و ولد این پشه بیشتر و انتقال آن نیز افزایش خواهد یافت.