شکوه تاریخ در کرمانشاه| کاخ خسرو؛ قصه دلدادگی پادشاه ایرانی به دختر ارمنی

رسانا پرس-کاخ خسرو بنایی مربوط به دوره ساسانیان است که در قصرشیرین، در غرب ایران واقع شده؛ مجموعه وسیع کاخ‌هایی که به‌نام شیرین معشوقه خسروپرویز نامیده می‌شود.

به گزارش رسانا پرس-کاخ خسرو بنایی مربوط به دوره ساسانیان است که در قصرشیرین، در غرب ایران واقع شده است. این شهر چه در گذشته و چه در حال حاضر، راه اصلی بین جلگه بین‌النهرین(عراق) و فلات ایران بوده است.

این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. مجموعه وسیع کاخ‌هایی که به‌نام شیرین معشوقه خسروپروی نامیده می‌شود.

قصه دلدادگی پادشاه ایرانی به شیرین، شاهزاده ارمنی: خسرپرویز در آن ماجرا، عاشق دختری مسیحی به نام شیرین می‌شود و برای حضورش در خاک ایران، قصر باشکوهی بنا می‌کند. این قصر را این روزها با‌نام کاخ خسرو یا در اصطلاح مردم کردزبان، حوش کوری می‌نامند.

بنا بر روایت مورخین بعد از اسلام در اطراف این کاخ باشکوه مجموعه‌ای به وسعت ۱۲۰ هکتار شامل: باغ، عمارت، آب‌نما و باغ وحش وجود داشته که حیوانات مختلف در آن با آزادی می‌زیستند.

آب رودخانه هلوان را به وسیله مجراها و سازه‌های بی‌نظیر به آنجا منتقل می‌کردند. کاخی که هنوز عمارت خسرو می‌نامند شامل منزل خصوصی شاه بوده، این کاخ در میان این بهشت بر فراز صفحه‌ای واقع شده و به‌وسیله پلکان‌هایی، نظیر پلکان‌های بزرگ تخت جمشید به آنجا آمد و رفت می‌کردند. کاخ خسرو به گفته یاقوت(تاریخ‌نویس و جغرافیدان) یکی از عجایب عالم بوده است. در این کاخ بی‌نظیر در زاویه جنوبی باغ‌های قصرشیرین تالار عظیم گنبد داری وجود داشته این تالار وسیع‌ترین تالاری است که در دوره ساسانی ساخته شده بود. کاخ خسرو از شگفتی‌های معماری امپراطوری ساسانی بوده است.