غربالگری بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار کرمانشاهی در پویش ملی سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: از ابتدای اجرای پویش ملی سلامت تاکنون در استان کرمانشاه یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۰۶ نفر غربالگری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۴۹۴ نفر با احتمال دیابت و ۸۶۱ نفر با احتمال فشار خون بالا شناسایی شده است، عنوان کرد: از ابتدای پویش ملی سلامت تاکنون ۲۸ هزار و ۴۱ نفر با احتمال دیابت و ۵۴ هزار و ۳۴۱ نفر با احتمال فشار خون بالا شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: منظور از احتمال دیابت قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از پرفشاری خون عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلی‌متر جیوه به بالا است.

محمدی با بیان اینکه پویش ملی سلامت در کرمانشاه از ۲۰ آبان‌ماه همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا ۳۰ دی‌ماه تمدید شده است، اضافه کرد: تعداد افراد غربالگری شده از ابتدای طرح تاکنون به یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۰۶ نفر رسیده است.

وی گفت : جمعیت هدف این پویش افراد بالای ۱۸ سال و بالاتر یعنی افرادی که متولد ۲۰ آبان ۱۳۸۴ به قبل هستند بوده و از نظر فشارخون و قندخون کنترل می‌شوند.

محمدی افزود : شناسایی هر چه زودتر این دو بیماری سبب می‌شود تا بتوان با اقدامات درمانی و رعایت رژیم غذایی مناسب و الگوی رفتار صحیح زندگی، از عوارض خطرناک این بیماری‌ها که برخی قابل برگشت هم نیست، جلوگیری کرد. این دو بیماری می‌توانند شیوع بیماری‌های قلبی عروقی را که شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور ما است، افزایش دهند.