هشدار دادستان کرمانشاه به محتکران گندم

رساناپرس_ دادستان کرمانشاه در خصوص محتکران و قاچاقچیان گندم هشدار داد.

به گزارش رساناپرس حمیدرضا کریمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه امروز شنبه ۱۹ خردادماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به نقش بسیار مهم گندم در تأمین امنیت غذایی جامعه، اظهار کرد: گندم به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین کالاها در سبد غذایی خانوار به دلیل نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه ایفا می‌کند، در تمام دنیا یک محصول استراتژیک به شمار می‌رود.

وی افزود: علیرغم اینکه گندم محصولی بسیار مهم در نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اما در سال‌های اخیر روند قاچاق آن به دلیل بالا رفتن قیمت گندم در کشور همسایه افزایش‌یافته و برخی از افراد سودجو تحت عنوان (سلف‌خری) درصدد هستند تا با استفاده از این شرایط نسبت به انباشت و قاچاق محصولات استراتژیک همچون گندم به کشورهای همسایه و کسب سود هرچه بیشتر اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه با تأکید بااینکه این اقدام باعث تشویق اذهان عمومی می‌شود، تصریح کرد: اخلال در نظام اقتصادی و درنتیجه گران شدن نامتعارف قیمت نان به‌عنوان قوت غالب مردم از دیگر پیامدهای منفی احتکار و قاچاق گندم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز مقام معظم رهبری در خصوص لزوم جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی تأکیداتی داشته‌اند که اهمیت این مسئله را نشان می‌دهند.

کریمی در ادامه تأکید کرد: تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و دادستان‌های شهرستان‌های مرزی باید به‌منظور پیشگیری از اخلال در نظام اقتصادی و در جهت صیانت از حقوق عمومی و تأمین آرامش ذهنی و روانی شهروندان اقداماتی را در جهت جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی و به‌ویژه گندم در دستور کار قرار دهند.

وی با تأکید بااینکه مقابله با قاچاق کالاهای اساسی همچون گندم در مرزهای استان در دستور کار نیروهای نظامی و امنیتی قرار گیرد، گفت: تمام مرزهای ورودی و خروجی استان باید به‌دقت مورد رصد قرار گیرد.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط باید اماکن دپویی که خارج از سیستم دولتی گندم را خریداری و انبار کرده‌اند را شناسایی و بر آن‌ها نظارت کامل به عمل‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: گندمی که توسط کشاورزان استان تولید می‌شود، باید با تمهیداتی در سریع‌ترین زمان ممکن از آن‌ها خریداری و وجه آن نیز پرداخت شود.

کریمی اضافه کرد: پلیس فتا نسبت به شناسایی افرادی که از طریق فضای مجازی نسبت به خرید غلات مانند گندم، جو، برنج و… به‌صورت عمده فعالیت می‌کنند، اقدام و ضمن اخذ تعهد کتبی به آنان هشدار داده شود که در صورت خرید و انبار نمودن گندم، تمامی محصولات دپو شده توقیف و به سیلوهای دولتی انتقال داده می‌شود.

وی با تأکید بااینکه هرگونه دپو، احتکار و قاچاق گندم در استان مجازات‌های قضایی به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: گاها برخی از سودجویان، گندم‌هایی را که انبار کرده‌اند، به کارخانه‌ها آرد تحویل می‌دهند و پس‌ازاینکه به آرد تبدیل شد آن را قاچاق می‌کنند که در این زمینه نیز تمهیدات لازم برای جلوگیری توسط دستگاه‌های ذی‌ربط باید انجام گیرد.