ورزش، یکی از راههای درمان کبد چرب

رساناپرس_ یک متخصص تغذیه با هشدار شیوع کبد چرب، ورزش را یکی از راههای درمان این بیماری نام برد.

به گزارش رساناپرس وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده‌ است.

این بیماری نشانه خاصی ندارد، اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شود. رسوب چربی در کبد را کبد چرب می‌نامند.

دکتر یحیی پاسدار متخصص تغذیه در کرمانشاه گفت: شیوع کبد چرب در دنیا روبه افزایش است که به تبع در کشور و استان ما هم، شیوع بالایی دارد.

وی در بیان علل کبد چرب به میزان نغذیه و مواد غذایی همچنین آلاینده‌هایی که همراه این مواد غذایی وارد بدن می‌شود، اشاره کرد و افزود: مواد غذایی بعد از ورود به دستگاه گوارش برای جذب وارد کبد می‌شود و در کبد فیلتر و مواد مغذی در گردش خون و قسمت‌های مختلف بدن توزیع می‌شود.

این متخصص تغذیه با تأکید بر انتخاب غذای سالم برای حفظ سلامتی، خاطرنشان کرد: غذاهای چرب، غذاهایی با مواد نگهدارنده زیاد، بعضی از میوه‌ها و سبزیجات که در محیط‌هایی غیرسالم کشت شده‌ و همچنین بعضی از غذاها که باقی‌مانده سموم بالایی دارند؛ اضافه مصرف کردن این‌ها به کبد آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر فعالیت‌های ورزشی می‌تواند کمک کند که این مواد سریع‌تر از بدن دفع شوند، لذا انجام فعالیت بدنی منظم و ورزش‌های مناسب، می‌تواند بهبودی قابل توجهی در کبد چرب داشته باشد.

پاسدار با توصیه به استفاده از ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز، گفت: استفاده زیاد از مایعات به ویژه آب سبب می‌شود تا کلیه‌ها و کبد بتوانند به راحتی سموم را رقیق، تصفیه و دفع کنند. وی خاطرنشان کرد: وزن خود را در حد متعادل نگه دارید، افزایش وزن فشار فوق‌العاده زیادی به کبد می آورد.