«کیلانبر» سر ریز کرد اما خسارتی نزد

رسانا پرس-تاج و خروجی سد خاکی کیلانبر روانسر به دنبال بارش‌های چند ساله، سست و در سال ۱۳۹۸ دچار ریزش شد. در پی بارندگی‌های سال گذشته، نگرانی‌ها برای شکستن سد، از دست رفتن این منبع آبی خوب و زیر آب رفتن بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستاییان در فروردین ۱۴۰۲ بالا گرفت تا اینکه با تدابیر اندیشیده شده توسط استاندار کرمانشاه سد مقاوم‌سازی شد.

به گزارش رسانا پرس-پس از مدیریت میدانی استاندار کرمانشاه، با دستور وی در فروردین ۱۴۰۲ یک کانال موازی در مجاورت تاج سد حفر شد و با کاهش فشار پشت سد، نگرانی‌ها از وقوع حادثه احتمالی برطرف شد.

همزمان عملیات عمرانی برای بهسازی سد در دستور کار قرار گرفت و سال گذشته به نتیجه مطلوب رسید به طوری که با وجود بارش‌های سنگین هفته‌های اخیر و سرریز قابل توجه سد، خیال اهالی منطقه برخلاف سالهای گذشته راحت بود.

سد کیلانبر در حدود ۱۲ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد و سه حوضچه آن در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت دارد که پس از بارندگی‌های اخیر پُر شده است.

سد کیلانبر کاملا مرمت شده و هیچ مشکلی ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا؛ با اشاره به سر ریز شدن آب سد کیلانبر روانسر در روز پایانی سال گذشته؛ از مرمت و بازسازی کامل سازه و تاج این سد خبر داد و گفت: در پی بارش های خوب هفته گذشته آب سد کیلانبر سر ریز کرده و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

به گفته «رسول فرهادی» کیلانبر یک سد مخزنی نیست بلکه سه بند از نوع خاکی با هسته رسی است که با هدف تغذیه مصنوعی دشت و چاه های اطراف بر روی رودخانه کیلانبر در سال ۸۹ ساخته شده و نقش مهمی در کنترل سیلاب های منطقه دارد.

وی توضیح داد: سد کیلانبر از پروژه های خوب تغذیه مصنوعی است که در قالب طرح تعادل بخشی اجرایی شده و با بررسی های صورت گرفته خوشبختانه تاثیر مثبتی در تغذیه دشت داشته و چاه ها از لحاظ میزان آبدهی نسبت به زمان قبل از اجرای طرح وضعیت بسیار مناسبی پیدا کرده اند.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده است.