کرمانشاه ۶۱۶ بیمار دیالیزی دارد

رساناپرس_ رئیس شورای عالی بیماران خاص استان کرمانشاه گفت: این استان با دارابودن ۶۱۶ بیمار دیالیزی ، یکی از استانهای درگیر کشور است.

به گزارش رساناپرس حسین بیگلری در این باره گفت:چون در کرند بیمارستان نداریم، قراربود با حمایت آقای بخشی پور ، نماینده مردم شهرستان، شرایطی فراهم کنیم تا درمانگاه مصطفایی این شهرستان که یک درمانگاه خیرساز است، مجهز به دستگاه دیالیز شود.

وی افزود: در همین راستا با شهبازی رئیس مجمع خیرین و موسوی امام جمعه کرند موضوع را از طریق فرمانداری پیگیری کردیم و آقای بخشی پورهم وعده تامین هزینه ایاب و ذهاب را دادند تا هرچه زودتر ۲دستگاه برای این شهر خریداری کنیم.

بیگلری ادامه داد: با این حال و در شرایطی که متقاعد کردن مسئولین برای تایید سلامت ساختمان سخت و زمانبر بود، مشکل دیگری پیش آمد و جناب بخشی پور به وعده ای که برای تامین هزینه ایاب و ذهاب دادند عمل نکرد و طرح اجرا نشد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ بیمار ساکن کرندغرب مجبورند برای دیالیز به اسلام آباد بروند که این برای خانواده و خود بیمار هزینه بر و بسیار طاقت فرسا است.

بیگلری با اذعان به این مطلب که در حال حاضر ۹ شهر استان کرمانشاه مجهز به دستگاه دیالیز هستند و کمبودی ندارند، گفت: در کرمانشاه مشکل ما فرسودگی دستگاه است و وقتی هم که با مسوول مربوطه تماس می گیریم رفع مشکل  و انجام سرویس دهی را منوط به پرداخت بدهی می کنند و حاضر نیستند برای تعمیر بیایند، این بدان علت است که پیشتر تفاهم نامه ای بین این شرکت و دانشگاه علوم پزشکی منعقد شد تا در قبال پرداخت بدهی آنها برای تعمیر اقدام کنند، اما چون عملا این وعده محقق نشد موضوع تعمیر دستگاهها نیز خود به خود کنسل شد.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر از ۴۴ دستگاه دیالیز بیمارستان امام رضا(ع)۱۸ دستگاه خراب و غیر قابل استفاده بوده و باقی نیاز به سرویس دارند، چنین وضعیتی برای بیمارستان امام خمینی(ره)نیز صادق است و از بین ۲۴ دستگاه دیالیز تنها ۱۵ دستگاه امکان خدمات رسانی دارند که البته آنها هم برای سالم ماندن باید سرویس شوند.

رئیس شورای عالی بیماران خاص استان کرمانشاه با تاکید این مطلب که فرسوده شدن این دستگاهها سرعت خدمات رسانی به بیماران را کند کرده است، به بدهی بیمارستان امام رضا(ع)به شرکت ویبران اشاره کرد و افزود: گویا دانشگاه علوم پزشکی سهم خود را پرداخت کرده اما مسئولین بیمارستان امام رضا هنوز نتوانسته اند تامین بودجه کنند و سالهاست که این مشکل به قوت خود باقیست!

وی در پاسخ به این سوال که مجمع خیرین استان چه برنامه ای برای برون رفت از این وضعیت دارد گفت: طبق قانون نصف هزینه خرید دستگاه دیالیز با این مجمع و نیم دیگر بعهده دانشگاه علوم پزشکی است و لذا تا زمانیکه دانشگاه و بیمارستان فکری به حال مشکل بدهی نکنند ما نیز عملا نمی توانیم حرکت قابل جبرانی داشته باشیم.

بیگلری البته یادآوری کرد: در آخرین بازدید استاندار از مرکز خصوصی نوبهارکه مجهز به ۱۸ دستگاه دیالیز است و خدمات رایگان به بیماران ارائه می دهد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی از تامین  بودجه۲۰ میلیاردی برای تجهیز و سرویس دستگاههای دیالیز در استان خبر داده ولی تا به امروز عملا هیچ حرکتی انجام نشده است

وی درباره نحوه پیگیری این مشکل از طریق مجلس و نمایندگان نیز گفت: پیشتر و در ۲ مورد مکاتباتی با دفتر دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم داشتیم که بی پاسخ ماند، هرچند انتظار داشتیم نمایندگان مطرح کرمانشاه حمایت بیشتری از بیماران دیالیزی داشته باشند و خیرین سلامت را حمایت کنند اما تاکنون و به رغم تلاشهای فراوان هیچ یک از آنها حتی زحمت بازدید از بخش دیالیز را هم به خود نداده اند!

بیگلری افزود: قرار بود نمایندگان کرمانشاه پیگیر این موضوع باشند؛ اما هنوز پاسخی از طرف آنها دریافت نکرده ایم. لذا به ناچار تصمیم گرفتیم موضوع را با خیرین تهران مطرح کنیم و حداقل انتظارمان آن است که نمایندگان استان در این نشست حضور داشته باشند.

یادآور می شود استان کرمانشاه با داشتن ۶۱۶ بیمار دیالیزی یکی از استانهای درگیر محسوب می شود که البته هر ماه چیزی حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر به این آمار افزوده می شود. لذا با احتساب اینکه انجام دیالیز ۷ برابر پیوند کلیه برای دولت هزینه دارد باید برنامه ای جدی برای درمان بیماران کلیوی و پیشگیری از ورود آنها به مرحله دیالیز داشت و یا با تامین و تجهیز دستگاههای موجود شرایط بهتری را برای زندگی این دسته از بیماران فراهم کرد.

در رابطه با وضعیت کرند نیزاین نکته قابل ذکر است که در شرایطی که بیمارستان این شهرستان تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاصله زیادی با مرحله تکمیل و راه اندازی دارد، بد نیست مسئولین راه اندازی ۲ دستگاه دیالیز در طبقه فوقانی درمانگاه خیریه مصطفایی را جدی بگیرند، چون بر اساس بازدیدها گرچه ساختمان مذکور به علت زلزله ناتمام مانده اما طبق نظر کارشناسان امکان بهره برداری از طبقه دوم وجود دارد، تنها باید بودجه خرید و ایاب و ذهاب تامین شود تا دیگر بیماران دیالیزی کرند مجبور به رفت وآمدهای مکرر به اسلام آباد نباشند.

باید دید آقای بخشی پور حالا که مجددا به مجلس راه یافته آیا  وعده خود درباره تامین بودجه ایاب و ذهاب را عملی خواهد کرد یا خیر؟!