مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم کرمانشاه خبر داد؛

۱۰۷ بیماری صعب‌العلاج تحت پوشش وزارت بهداشت استان قرار دارد

رساناپرس_ مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم کرمانشاه گفت: ۱۰۷ بیماری صعب‌العلاج تحت پوشش وزارت بهداشت استان قرار دارد که بیش از ۳۵ هزار بیمار را در برمیگیرد.

به گزارش رساناپرس بهنام روندی، مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم کرمانشاه امروز با گرامیداشت ۱۸ اردیبهشت‌ماه روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، اظهار داشت: بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بیماری‌های است که در جامعه عمومیت ندارد و درمان آن به فراهم کردن شرایط ویژه‌ای نیاز دارد.

وی در توضیح تعداد بیماران خاص استان، تصریح کرد: از سال‌های دور چهار بیماری خاص هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و ام.اس مورد حمایت وزارت بهداشت بود که طی دو سال اخیر این چهار بیماری به ۱۰۷ بیماری افزایش یافته است.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: گروه‌های بیماری‌های اضافه شده در قالب بیماری‌های صعب‌العلاج و نادر بوده که زیر پوشش بسته‌های خدماتی وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به مؤثر بودن غربالگری‌های صورت گرفته در زمان ازدواج و تولد، ادامه داد: خوشبختانه سال‌هاست که با غربالگری‌های صورت گرفته از تولد کودکان هموفیلی و تالاسمی جلوگیری شده و تعداد این بیماران ثابت مانده و اما در مقابل متأسفانه بیماری‌های صعب‌العلاج دیگری همچون دیالیز، ام.اس و سرطان در حال افزایش است.

روندی با بیان اینکه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر بیمار خاص و صعب‌العلاج زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: عمده هزینه‌های درمانی بیماران خاص با کمک سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت پوشش داده می‌شود.

وی از نشان‌دار کردن بیماران خاص و صعب‌العلاج سخن گفت و تصریح کرد: بیماران با مراجعه به معاونت درمان دانشگاه با ارائه مدارک مثبته بیماری به سازمان‌های بیمه‌گر معرفی شده و پس از تشکیل کمیسیون‌ها در سامانه بیمه‌ای به عنوان بیماران خاص نشان‌دار شده و دفترچه درمانی آن‌ها از حالت عادی به خاص تغییر می‌کند.

روندی در پاسخ به گلایه شهروندان در رابطه با کمبود داروها، گفت: طبق برنامه وزارت بهداشت هر بیماری یک‌سری داروهای اصلی مورد نیاز دارد که در واقع استاندارد درمانی هستند و از طرف شرکت‌های بیمه‌ای پوشش داده می‌شوند و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اکثر داروهای تولید داخل در دسترس بیماران قرار دارند، اما معدود داروهایی که وارداتی هستند و یا دارویی که نمونه داخلی دارد بعضا در مقاطعی با کمبود مواجه می‌شوند که این کمبودها کشوری است ‌و تلاش می‌شود در مدت زمان کوتاهی در دسترس بیمار قرار گیرد.

روندی در خصوص داروخانه بیماری‌های خاص، گفت: داروخانه بیماری‌های خاص معمولا در اکثر استان‌ها در مرکز استان مستقر است، البته داروهای ضروری و اورژانسی نیز در بیمارستان‌ها موجود است.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم کرمانشاه گفت: خوشبختانه الان در شهرستان سنقر یک شعبه‌ای از داروخانه خاص دایر شده و در برنامه داریم یک شعبه به عنوان زیر مجموعه در داروخانه‌های دولتی در هر شهرستان دایر شود.